
Introduction
For the fifth time since the Law on Equal Opportunities for Men and Women was adopted in 2012, the Agency for Audio and Audiovisual Media Services conducted an annual analysis of the treatment of gender issues in daily information programmes and of the way of portraying women and men in the programmes of the national television services in the Republic of Macedonia. This year too, the regulatory body summed up and presented the indicators obtained from the two analyses in its Report on Gender in Television Programmes. The realization of these analyses stems from Article 17 of the Law on Equal Opportunities for Men and Women, i.e. its consolidated version (Official Gazette of the Republic of Macedonia, No. 201/15), which obligates the regulator to submit annual reports to the Parliament of the Republic of Macedonia on the manner of portraying and presenting women and men, as well as on the gender-related issues in the programme concepts and contents of the broadcasters.

The Report was prepared by following the same principle as the year before: three female analysts were engaged through a temporary employment agency (selected by way of public procurement) – analysts Silvana Petrevska, PhD, Teodora Ristovska, M.A., and Marina Trajkova, who have degrees in gender studies – while the final text was composed in coordination and cooperation with employees of the Programme Affairs Department of the Agency.

Analysis Report on the Way Gender Issues Are Treated in the News of the National Television Programming Services 

Why is this research conducted?
In a world where we comprehend reality through the media, any effort to provide equal opportunitites for women and men necessarily implies equal treatment and portrayal of gender and gender issues by the media. In order to be able to understand the picture of (gender) reality that television stations render to us while, in the comfort of our own homes, we are watching their news to get informed, it is necessary to conduct regular analyses of the programmes from a gender perspective. These insights into the programmes should provide answers on whether there has been a shift in the media professionals’ attitude towards the topics that need to be addressed and analysed from a gender-related aspect, if they recognize the existence of such topics and aspects at all, if and how much the editorial and journalist staff are aware of the possibility to use female knowledge and experience when chosing the source of information and/or expertise, if any attempts/efforts are being made to avoid stereotyping (among both the authors of the news items and the interviewees) in terms of their attitude towards the topic, the positions  presented and the viewpoints advocated, and the language that they use. 
The combination of quantitative indicators (number of items on gender-related topics/aspects, participation and representation of women and men as interviewees, number of male and female editors, number of news items by male and female journalists), and qualitative indicators (use of a grammatically correct language in terms of gender, specific aspects of some of the topics/items), illustrates the attitude of the national television services towards gender and gender-related topics in 2016.
Methodology 
_Sample _
In their programmes, mass media can contribute to developing and raising awareness of the need to balance up opportunities between women and men, as well as ensure equal participating conditions for women and men in the programmes’ creation. In order to see what media picture the majority of population has been exposed to, the regulatory body focused its annual analysis on the treatment of gender-related issues and topics in the news programmes of the television stations with the largest viewership. This is a relevant factor that requires the sample of analysis to consist of the newscasts and journals produced and aired by the television services at the national level, as follows: The First Programming Service of the Public Broadcasting Service (MRT1), Alsat-M TV, Alfa TV, Kanal 5 TV, Sitel TV and Telma TV. The seven-day samples for each of the above media outlets consisted of newscasts aired in the weeks between 15 April and 15 May 2016. 
The ‘week’ analysed was methodologically composed of the following days: 18 April – Monday, 3 May – Tuesday, 11 May – Wednesday, 28 April – Thursday, 15 April – Friday, 23 April – Saturday and 8 May – Sunday. The analysis of each of the TV stations took the central daily information programmes aired on these days, as follows: MTV1’s News Journal 2 at 19:30 hrs and its Sports News; Alsat-M TV’s News in the Macedonian Language at 22:00 hrs; Alfa TV’s News at 17:30 hrs and its Sports News; Kanal 5 TV’s Journal at 18:00 hrs; Sitel TV’s Journal at 19:00 hrs and the Business News, and Telma TV’s News at 18:30 hrs and Telma Sports.
_Research instrument and techniques_
In the research, every item aired in the daily information programmes that were selected to be part of the sample, was processed and analysed individually and answers were provided to the questions contained in the questionnaire prepared in advance for the purposes of the analysis. The questionnaire was designed so as to provide answers to the UNESCO Gender-Sensitive Indicators for Media, which refer to gender portrayal in media contents (Group B-1 for the news and information programmes). The quantitative and qualitative results were obtained by implementing contents analysis, i.e. discourse analysis. 
Overall quantitative indicators

The gender analysis of the daily newscasts by the national television stations covered news items at the length of 21 hours, 16 minutes and 13 seconds, distributed into 42 news editions. A total of 876 news items were aired in the daily news within this time period. Of the total time, 5 minutes and 7 seconds were distributed allocated to items that treated gender-related issues, i.e. a total of 2 items on gender topics were analyzed within this time period. 

	TV Station
	Total duration of the news items
	Duration of gender-related news items
	Total of news items analysed
	News items on gender-related topics

	MRT1
	03:16:03
	0:01:40
	186
	1

	Alsat-М
	02:32:02
	/
	105
	/

	Alfa
	03:29:20
	/
	184
	/

	Kanal 5
	04:57:31
	0:03:27
	133
	1

	Sitel
	03:37:46
	/
	153
	/

	Telma
	03:17.26
	/
	115
	/

	Total
	21:16:13
	0:05:07
	876
	2


Table 1: 
Number and duration of the news items analysed as opposed to the duration and number of news items on gender-related topics
The imbalance depicted in the devastating statystics about the lack of news items on gender-related topics is complemented by the indicators concerning male and female interviewees appearing in the items. A total of 823 interviewees appeared in the 42 daily editions of the news. Of these, 621 were men (75%) and 202 were women (25%). 

[image: image1.emf]Female 

interviewees 

-202

Male 

interviewees -

621


Graphic presentation 1: Representation of female and male interviewees
	TV Station
	Total number of news items prepared by female journalists
	Total number of news items prepared by male journalists 

	MRT1
	46
	34

	Alsat-М
	14
	30

	Alfa
	62
	13

	Kanal 5
	116
	17

	Sitel
	77
	76

	Telma
	46
	27

	Total
	361
	197


Table 2. Gender and authorship of the news items
The news items prepared by female journalists outnumber the ones created by male journalists (Table 2), which, just as in the previous analyses, unequivocally indicates that (un)awareness of the importance of bringing up gender-related topics and gender aspects of the topics, or the attitude towards women and men’s equality in general, does not depend at all on the gender of the journalist staff. 

A similar large difference may also be noticed among the staff editing the news. Men prevail considerably as news editors (here also including the editors of the sports and business news), i.e there are 16 male and 8 female editors, or, stated in percentages, their ratio is 67% : 33%.  
What this analysis differs by from the previous analyses is the larger presence of information about the achievements of female athletes and women’s sports teams, and the similar way of reporting on these accomplishments as on the sports achievements of men. In the period under analysis, it was noted that the following sports events were rather present in the media: the participation of the “Vardar” Women’s Handball Team (WHT) in the League of Champions, the participation of the Macedonian tennis player Lina Gjorchevska in the Futures Tournament and the success of judoist Arbresha Rexhepi, who won a bronze medal at the European Cadettes’ Cup in Romania. All the media under analysis reported about the sports accomplishments of the Macedonian female handball players, on 15 April and 8 May, respectively. On 8 May, the MRT1 aired 2 items about female handball, including the Macedonian female handball players, unlike the other media which had one item each on this topic. 
On the other hand, the news about female tennis player Gjorchevska were aired by the MRT1, Telma TV, Kanal 5 TV and Sitel TV, whereas Alsat-M TV and Alfa TV did not air any news item on this topic. The analysis registered 4 news items on MRT1 on the topic of female tennis, including Gjorchevska’s success (on 15 and 18 April, and on 11 May). The Telma TV, for its part, aired 3 items on the topic of female tennis and the success of tennis player Gjorchevska (on 15 and 18 April, respectively). Kanal 5 TV and Sitel TV aired one item each on this topic, on the same date – 15 April. 
Additionally, on 11 May, Alsat-M TV aired an item about the sports achievements of the Macedonian female judoist Arbresha Rexhepi in Romania. 

What can be noted in all the news items related to the accomplishments of women and women’s sports teams is their gender-affirmative language. These examples constitute an important milestone in making media and the audience gender-sensitive with regard to womens’ sports, and should be developed further.
Individual findings

In this part of the Report, individual indicators are given for each of the media under analysis, which speak through the prism of gender about who prepares the daily information editions and how. 
MRT 1_
During the period under analysis, a total of 186 aired news items were registered in the newscasts of the First Television Programming Service (MRT 1), i.e. the News Journal 2 and the Sports News. Of all news items analysed, there was one that was prepared from a gender-related aspect. It was the item dedicated to the guerilla action organized as part of the Skopje Marathon held on 8 May, directed at raising public awareness of the importance of gender equality. Contrary to this item, there was one piece in the news that depicted the traditional role of women in the context of Easter and the traditional customs and symbols related to it. The examples will be analysed in more detail later in this Report.
As regards the statistical indicators, what can be noticed among the (fe)male authors of the news items is the difference between the numbers of female and male journalists – in favour of the former. In all editions of the newscasts, female journalists prevailed, i.e. there were 24 female journalists who were authors of 46 items, and 14 male journalists, who were the authors of 34 items (the remaining 106 information were read by the newscaster or aired as statements by the interviewees). The female journalists most often wrote items on the following topics: world news, culture, agriculture/stock breeding, religion, as well as topics related to the 2016 early parliamentary elections, the protests, the political crisis, economy, healthcare, etc. The male journalists most often reported on topics in the sphere of sports, the 2016 early parliamentary elections, the political crisis, the abolition, the portests, education, media and other topics not related to politics.  

Although the presence of female journalists in the news was larger, yet, the News Journal was more often edited by men. There were two male editors who edited five editions of the news, and one female editor who edited two out of the seven editions analysed. As regards the sports news, men prevailed. Four male editors appeared as both the creators of the sports news and as authors of the news items, along with two other journalists. There was no female editor in these news, but only one female journalist.
A drastic difference in the ratio between men and women may be spotted when it comes to the presence of interviewees in the news items. In the news items analysed, there were 60 female interviewees, as opposed to 137 male interviewees.
The female interviewees appeared in the news items as polled female citizens, a minister of culture, single mothers, female handball players, a co-chair of an EU Commission, a museum director, students, a film director, an actress, a producer, the manager of the Film Agency, a co-chair of the Mission of the Council of Europe. The male interviewees who appeared in the news items included the President of the Republic of Macedonia, the Prime Minister, political party leaders, members of political parties, managers, professors, mayors, ministers, experts, lawyers, athletes, a film director, an actor, etc.
As regards gender and the language used in the newscasts, it could be concluded that six of the news items used an affirmative language with regard to gender equality, while one news item used a gender-blind language. However, in most of the cases, the telops that introduced the profession of the female interviewees used male grammatical gender, with the exception of the Minister of Culture, whom the telop announced correctly in terms of gender, as a female minister [translator’s note: in the Macedonian language, the grammatical category of gender in both nouns and verbs is expressed by adding gender-specific suffixes; thus, in this case, the noun ‘minister’ had a suffix denoting female gender]. Also, in all the news items, female journalists and correspondents were announced using the male form of the nouns [translator’s note: i.e. without adding the female suffix to the noun, the general form of which is the male form].
In the sports news included in the sample, there were seven news items dedicated to women’s sports – handball and tennis. The items dedicated to the female handball players used correct language in terms of gender – e.g. ‘Women’s Champions League’, ‘Vardar female players’ [translator’s note: which in the Macedonian language is expressed through suffixes added to the nouns and not by adjectival forms]. In the period covered by the analysis, there were three news items dedicated to women’s tennis and these employed a gender-correct language. Also, there was an equal amount of information about both the male and the female marathon runners who took part in the Skopje Marathon held on 8 May. In their reporting, the authors used an affirmative language in terms of gender equality. 
What can be concluded from the newscasts of the Macedonian Radio and Television is that, apart from the fact that there was a news item specifically dedicated to a gender-related topic, in most of the cases the authors of the news items used an affirmative language regarding gender equality.  
Alsat-M TV 
The Alsat-M TV newscasts that were analysed included a total of 105 items. None of them was specifically focused on a gender-related topic. Out of the entire sample, one could single out several news items which were, in a way, related to gender, or, would have gained more quality if they had addressed the topics from a gender perspective. The fact that this media outlet did not do this speaks about its editors’ lack of awareness of the importance of gender-related issues and reporting on the same. 
Male journalists prevailed as authors of the news items. There were a total of 18 male journalists who created 30 items, and 7 female journalists who prepared 14 items (the remaining 61 items were conveyed by the newscasters or by airing the interviewees’ statements). The female journalists of Alsat-M TV were most often the authors of items on topics related to the 2016 early parliamentary elections, the protests, the abolition, the Special Public Prosecution, agriculture, economy, judiciary, curiosities, etc. The male journalists most often signed items on topics such as: the political crisis, the 2016 early parliamentary elections, education, media, judiciary, sports, protests, etc.

Male domination is noticeable in the editorial segment as well, where male editors prevailed: a total of five male editors and one female editor. The six editors were deployed in such a way that three out of the seven editons of the news had two editors each.
A similar disparity is present among the interviewees in the aired news items. During the period under analysis, there were a total of 21 female interviewees and 96 male interviewees. The female interviewees appeared in their capacity as a polled citizen, an activist, a representative of the State Department, a prosecutor from the Special Prosecutor’s Office, a member of the State Election Commission, a judoist, a student, an executive director of the Helsinki Committee, etc. The male interviewees spoke in their capacity as leaders and spokesmen of political parties, analysts, polled citizens, university professors, managers, lawyers, state presidents, ambassadors, ministers and other professions. 
As regards the language used by the authors of the news items and the newscasters (as most of the items were read by newscasters), it can be concluded that the language was correct in terms of gender. As regards the telops, in three news items, the professions of the female interviewees were given using the feminine grammatical form of the noun, while in two – the male form was used. Nevertheless, in all news items one could see that the telops introduced the female journalists using the male form of their profession ‘reporter’. Only in one of the items, the female noun was used – novinarka (a female journalist). 
 The sports news contained 3 items that were dedicated to female athletes – two information about the female handball players of the “Vardar” Women’s Handball Team and their matches in the Women Champions’ League, and one news item about the female judoist Arbresha Rexhepi, who had won a bronze medal at the European Judo Cadets’ Cup in Romania. The news item dedicated to the Skopje Marathon informed equally about both sexes, i.e. both the men and women’s competition. In all news items on sports, the authors or the newscasters used an affirmative language in terms of gender equality.
Although there were news items the contents of which needed to be and could have been elaborated more from a gender-related aspect, the media outlet did not do so. 
For instance, during the period under analysis, there were information that were only read by the newscaster, although they could have been analysed and elaborated much more profoundly.

Such a news item was aired on 28 April, in which the female anchor only read the information that, in the Bulgarian town of Pazardzik, women had been banned from wearing veils that covered their faces completely. This decision had been reached with the aim of reducing tensions existing among the population. The item lasted 33 seconds. 
On 3 May, an information was also read by the female anchor, for the duration of 21 seconds, about the case of a woman who had died at childbirth in the Gevgelija hospital, stating that the Veles Public Prosecution had filed charges against one anesthesiologist and two obstetricians as the persons allegedly responsible for the woman’s death. 

The news of 23 April contained a piece about the female prisoners of Idrizovo Penitentiary who sought amnesty by President Ivanov following his decision to pardon 56 politicians. In the item, in their petition addressed to the President, the women themselves referred to their traditional roles as mothers and sisters who raise children, and appealed to the President’s traditional male role as a gentleman. Interviewed in the news item was their lawyer, who said: “The female prison in Idrizovo sends this request because they are all mothers and sisters who have children at home and ask the President to be a gentleman and a politician, but he is obviously neither a politician nor a gentleman…”.
As regards the journalistically analysed events, the section of this Report dedicated to comparative qualitative indicators titled “Three Case Studies of Qualitative Comparative Indicators”, analyzes the manner of reporting about the Special Public Prosecutor’s Office.
Of all that was analysed in this period, one could conclude that, in the newscasts of Alsat-M TV, the authors used affirmative speech about gender equality more often, however, there were items that were related to gender equality, yet the editorial board had not realized they could have been analysed more profoundly had gender perspective been implemented.


Alfa TV_
In the period under analysis, in its News at 17:30 hrs and the subsequent Sports News, the Alfa TV aired a total of 184 items, of which 133 were on various topics, while 51 were about sports. None of these had a gender-related character, or a topic that was analysed from a gender-related aspect. This speaks about the fact that the editors of this media outlet are unaware of the need to report on gender issues or analyse certain topics through the prism of gender. 

Out of the total of 133 items, 13 were prepared by five male journalists, while 62 were prepared by a total of 17 female journalists. The remaining 58 items included in the analysis were read by the male editors/newscasters, the female editor and female presenter. In this television station, the daily news editions were prepared by four male editors and one female editor, who also appeared as newscasters in one edition of the news each, while two editors prepared two news editions each and these news editions had male or female newscasters. The seven editions of the sports news were prepared by one editor. Three of these were ran by one female journalist/presenter, whereas in four news editions, the sports information were conveyed by two male journalists/presenters. 
The analysis also took as a parameter the number of (fe)male interviewees present in the news, in order to obtain concrete indicators about the social evaluation of women’s, i.e. men’s opinion. The total number of interviewees on this TV was 129, of whom 94 were men and 34 were women. Of the latter, presented most often as an interviewee in the News was the spokeswoman of the European Commission, followed by the female representatives of the “Vardar” Women’s Handball Team, female doctors, professors, the female Ministers of IT Society and Culture, respectively, the Chairwoman of the Commission for Relations with the Religious Communities and Groups, the Interior Ministry Spokeswoman, the Secretary
 of the Red Cross Organization, a high-school graduate, a director, women who had been given apartments through social welfare, a nun, some religious believers, a co-rapporteur of the Council of Europe’s Parliamentary Assembly (PACE), a woman who had taken part in the cleaning of the monuments, a housewife and a representative of the Red Cross. As regards the number of male interviewees, which is obviously much higher than the number of female interviewees, it is noticeable that some of them appeared in the majority of analysed editions. Such was the case of the President of the Republic of Macedonia and the VMRO/DPMNE party president. 
As regards the profile of the male interviewees, there is a heterogenous structure that looks as follows: managers, professors, the EU Commissioner on Economic and Financial Affairs, a spokesman, the Head of the Pre-Election Monitoring Mission of PACE, the Technical Minister of Interior, the Chairman of Trade Unions’ Association, the Chairman of the Association for Protection at the Workplace, the Prime Minister appointed for holding elections, a social welfare apartment beneficiary, doctors, a GDOM activist,  political party leaders, a bank owner, the Health Minister, the President of the Bankers’ Association, a representative of the VIP Mobile Operator, the Spokesman of the Government of the Republic of Macedonia, a mayor, the Governor of the National Bank of RM, migrants, an athletics national team member and professor, the winner of the Skopje Marathon, etc. Based on the data obtained, it is evident that the degree of education of the women consulted was not lower than that of men, however, it is indisputable that their opinion and viewpoint regarding the topic analysed in the news item was sought in fewer cases. 
Despite the fact that no news item addressing gender issues or gender equality was spotted in the editions analysed, there were several news items interesting to look at from the gender perspective. Some of these are analysed in this part of the Report, while others are explained in more detail in the chapter titled “Three Case Studies on Qualitative Comparative Indicators”. 
A news item that was not analysed from a gender-related aspect although it was necessary to do so in the interest of women’s rights protection and their psycho-physical integrity, here also including the issue of influencing male and female citizens’ awareness about this form of discriminatory phenomena, was aired in the 8 May edition of the News. This item informed about the incarceration of a 35-year-old male due to abuse of personal data, or, more precisely, theft of 68 photographs of girls aged between 18 and 20 on the part of the detainee, who had then distributed the same through pornographic Internet sites. Despite the fact that this news item could have entered a more thorough analysis of this kind of problems, it was only read by the female news anchor, while the message and moral addressed to the viewers was sent through the title: “Be Careful with Facebook – Photos Get Stolen, Too”.
One more news item in this edition of the News could have received a gender-related character, especially because the journalist is among the few ones who used affirmative speech and dedicated the item to the “Vardar” Women’s Handball Team. It was about the handball match in Budapest as part of the Champions’ League, between the women’s handball clubs of “Vardar” from Skopje and “Buducnost” from Podgorica. 

 On 11 May, there was a news item titled: “Mob of Citizens Gathered to Clean Makedonija Arch”, which informed that a group of female citizens had organized themselves with the intention of cleaning the facilities that had been sprayed with paint by the protesters of the so-called Colourful Revolution. Apart from using the expression ‘mob’, which has a derogatory meaning and designates a mass of people, unorganized group, no man could be spotted among those who were cleaning the Arch, although the title used the word ‘citizens’ [translator’s note: the general/masculine form of the noun, i.e. no feminine suffix was used]. It is also symptomatic that the monuments were being cleaned solely by women (in their traditional female role as those in charge of cleaning), who stated they were worried about the devastation of the historical and cultural heritage.  

This research necessarily includes an analysis of the nature and type of language used by the authors of the news items and their interviewees in terms of gender. 
Based on the analysis conducted, one could perceive the use of a gender-blind language, exept in the news item of 8 May, dedicated to the Macedonian female handball players of the “Vardar” Women’s Handball Team, in which the journalist uses a gender-correct, affirmative speech, just as in the news item of 11 May, which was about three Macedonian male swimmers and one female swimmer. 
As regards the topics most frequently represented in the daily information programmes, if one excludes the sports news items which are the most numerous and which are followed by the world news, prevailing in the News on Alfa TV in terms of number are the news items about the economy. Topics such as healthcare, education and early parliamentary elections appeared as frequently. Judiciary, culture and the migrants shared the same number of news items, followed by the protests, the political crisis and violence – topics covered in an identical number of news items.
Several deductions could be drawn from the sample used in the analysis for this research, leading to the conclusion that this media outlet continues to lack full awareness and has no intention to analyse the topics from a gender aspect. Also evident is the lack of use of a gender-affirmative language. Thus, both in the verbal and in their written use (in the telops), women’s professional engagements, i.e. professions, are introduced using the masculine, instead of the feminine forms, e.g. spokesman instead of spokeswoman, “special public prosecutor” instead of the feminine form of the Macedonian word for ‘prosecutor’ [denoted by adding the feminine suffix ‘-ka’ to the noun in its general/masculine form], minister (instead of adding the feminine suffix to the noun in the case of the Belgian female minister), president, and many others. 

Kanal 5 TV
The analysis of Kanal 5 TV’s News at 18:00 hrs covered a total of 133 news items, of which only one item had gender-related content. This fact points to the low awareness of the editorial board of this media outlet about gender-related topics, which is supported by the fact that gender-related issues were raised in nine other items, however, the editors did not recognize the opportunity to add quality to the same by analyzing the topics from a gender perspective. 
Out of the total of 133 items analysed, 116 were prepared and presented by 17 female journalists, while the remaining 17 – by 6 male journalists. The female journalists in this media outlet most often prepared and presented news stories on the following topics: the political crisis, early parliamentary elections, health/healthcare and protests. The male journalists, for their part, prepared and presented news items on the following topics: sports, economy and the VMRO/DPMNE projects. 

Gender differences may also be noticed in the number of male and female interviewees, who took part in the newscasts’ items. The total number of male and female interviewees was 140, of whom 40 were women, whereas the remaining 100 were men. The women who appeared as interviewees most often held high offices or were experts, such as: directors, a spokeswoman, politicians, miniters, doctors, and polled citizens. The female interviewees most often spoke about topics in the sphere of culture, health, sports and the political crisis. The male interviewees, for their part, most often occupied the following positions: a party president, directors, foreign politicans and polled citizens. They most often spoke about the political crisis, the protests, the 2016 early parliamentary elections and the economy.
What is noticeable with regard to this media outlet, just as with the others, is that it uses gender-blind language rather than speech that is affirmative in terms of gender equality. Nineteen news items in the period under analysis used gender-blind language, while 13 items used speech that was affirmative in terms of gender equality. Taken as a whole, this difference is not drastic, however, it points to the need for gender sensitization in terms of the language used when presenting the news stories. When introducing the male and female interviewees (both verbally and by the telops), the male and female journalists most often presented the professions of the female interviewees using the masculine grammatical gender. On the other hand, in the daily news of this media outlet there was no sexist speech. 
The item that tackled gender-related contents was about the 2016 Skopje Marathon. It was titled “The Skopje Marathon Participants’ Record Broken” and aired in the News Journal on 8 May. It briefly mentioned the initiative to support gender equality, held within its frameworks. This item, along with a few others that are relevant to this research, will be explained later in this Report’s chapter dedicated to qualitative analysis.
In the central news editions of Kanal 5 TV that were analysed, on one could also notice the news item titled “Man Abuses Girls’ Facebook Photos”, which was aired on 8 May and spoke about a man who had been downloading photos of women from the Facebook social network and attaching the same on websites with pornographic contents. The news item consisted of a short information about the committed act and did not give any additional information on the topic. The item did explain that the man had been using women’s photos in a pornographic context, however, although this kind of abuse constitutes a gender-based criminal act, it was not recognized as such by the media outlet. The topic of sexual objectification of women was not elaborated in this case, although research into this issue and elaboration of such topics is essential to understanding sexual objectification of women and is a precondition for its prevention. The media outlet had an opportunity to make such an analysis, which would have been socially useful, but in this case, the Kanal 5 TV chose to only convey the information. 
In the period under analysis, many media aired the news about a group of women who had gathered voluntarily to clean the paint off the Makedonija Arch, which had been sprayed on its walls during the protests in Skopje. The news item was titled “Stop Vandalizing our State – A Message from the Women in front of Makedonija Arch”. The news item mentioned that a group of women had gathered before the Makedonija Arch to clean the paint and they had sent a message to “stop vandalizing our state”. Although this news item conveyed information about the gathering of a group of women and no discriminatory narrative was used, yet it objectified women as housewifes taking care of the cleanliness – in this concrete case, of the monuments. The information was not accompanied by an editorial/journalistic commentary that would analyse the gender-related dimension of this event. 
Among the news items conveying information from around the world, an item was aired on 11 May, titled “Six Thousand People Invited to the Wedding of Erdogan’s Younger Daughter”, informing about the wedding of the younger daughter of the President of Turkey, Rexhep Taip Erdogan. The news item conveyed information about how many people had been invited to the wedding, spoke about the life of Erdogan’s daughter and stated the profession and wealth of her fiancé. In this way, the girl was given the role of a public figure only for being the daughter of a renowned politician. Presented in this way, the news constituted intrusion into the privacy of the woman in question and the privacy of her fiancé. Conveying the information about her fiancé’s wealth left room for various interpretations on the part of the audience. Namely, the woman was portrayed as an object, by being placed in the context of her soon-to-be-husband’s wealth. In this news presentation, the information about the man’s wealth was irrelevant, if the aim was to report objectively.

In one of the analysed news items that were aired during this period, this media outlet reported about an incident in which the victim was a woman who had died at childbirth. The item titled “Charges Filed Against Three Doctors for the Death of the Woman at Childbirth” referred to the three doctors who had, with their negligence, contributed to the death of the woman and against whom charges had been filed. This item was aired in the Daily Journal on 3 May.
In the period under analysis, this media outlet presented news about the accomplishments of the female athletes and the women’s sports teams: apart from the news item dedicated to the Skopje Marathon, there was also an item dedicated to the Macedonian female tennis player who is successful internationally and another one that spoke about the sports successes of the Vardar women’s handball team players. In both items, one could identify a language that was affirmative in terms of gender equality. 

There were other news as well on the Kanal 5 TV that left an impression that many of the topics could have been assigned a gender-related aspect, if one had added statistical data sorted by gender, e.g. the number of male and female patients, the number of men and women who had decided to undergo aesthetic surgery, etc., as well as qualitative indicators – e.g. the reasons for aestetic surgery among women and men, respectively, etc.

Sitel TV
The total number of analysed news items aired in the 7 editions of the Sitel TV’s News Journal at 19:00 hrs and Business News, covered by this research, was 153. Not even one of these tackled gender-related contents, which speaks about the low gender sensitivity of the editorial board of this media outlet. Gender issues were hinted at in four of the news items, however, the editors did not recognize this, i.e. gender topics and the importance of these issues were ignored.

Of all the news items, 77 were prepared and presented by 13 female journalists, while the remaining 76 items were prepared and presented by 14 male journalists. Topics such as economy, world news, political crisis and foreign policy were most often reported on by the female journalists of this media outlet, while the male journalists most often prepared items on topics such as sports, the 2016 early parliamentary elections and the political crisis. 
The total number of male and female interviewees that appeared in the daily news items under analysis was 131. Of these, 26 were women, while the remaining 105 were men. The female interviewees who appeared in these news items were most often high-office holders or experts, i.e. female managers, politicians, ministers, doctors, as well as polled female citizens. They most often spoke on the following topics: sports, economy and early parliamentary elections. The male interviewees, for their part, most often occupied the following positions: party presidents, managers, ministers, political party representatives and polled citizens. The male interviewees in the news items most often spoke on topics such as the political crisis, economy, elections and sports. 
In the case of Sitel TV, the differenin the numbers of news items that used gender-blind language and those that used affirmative speech towards gender equality is not considerable. Gender-blind speech could be noticed in 10 news items, while affirmative language towards gender equality was used in 9 news items. This difference is, however, an indicator that this media outlet needs to develop gender sensitivity with regard to the discourse it uses in presenting the news. Gender-blind speech (both verbal and in the telops) was mostly noticed in male and female journalists introducing the professions of their female intervieweesby using the masculine grammatical gender. On the other hand, there was no sexist language used by this media outlet. 
In the editions of the Sitel TV’s central newscasts subjected to this analysis, one news item was dedicated to “a group of citizens who started a self-initiaitve to clean the Makedonija Arch”. While reporting on this topic, the other media outlets stated that a group of women had gathered voluntarily to clean the paint off the Makedonija Arch, which had been thrown at it during the protests in Skopje. Although this media outlet did not state the above, the recorded scenes of the event it aired showed that this was a group of women who had gathered to clean the Arch. In this way, although there was no editorial/journalistic commentary on the topic, women were presented visually as housewives taking care of the monuments’ cleanliness. The absence of a commentary about the event leaves room for all kinds of interpretations, but also prevents any further gender-related analysis of this event.  
On 3 May, this media outlet reported about an incident in which a woman had died (at childbirth). The title of the item conveying the news was “Charges against the anesthesiologist and two obstetricians for the death of the woman who died at childbirth in Gevgelija”, and referred to the three doctors whose negligence had contributed to the woman’s death and against whom charges had been filed.
In the period under analysis, three items were noted among the sports news that spoke about women’s achievements in the field of sports. One of the items was about a female tennis player from Macedonia, informing that she had not succeeded in winning a certain sports award. The other two news items dedicated to this topic were about the sports achievements of the women players of the “Vardar” handball team. All three items used an affirmative language towards gender equality. 
The Sitel TV daily news items analysed leave an impression that many of the topics and items could have been approached from a gender-related aspect. Such were several news items that would have received a gender-related character had statistic data been added as part of them, divided by gender, such as, for instance: the number of male and female patients, or the number of male and female victims in certain accidents.

Based on the gender analysis performed, one could notice that the editors of this media outlet do not dedicate significant attention to gender issues in society. This may also be concluded from the fact that gender issues were raised at certain events, however, the media outlet decided not to inform about them. Such a striking example was the report on the Skopje Marathon, during which a guerilla action was held in support of gender equality Certain media did report about it, however, the Sitel TV editorialship did not consider it should air an information on this topic in its News Journal of 8 May. 
Telma TV_

A total of 115 news items were registered in the News at 18:30 hrs and Telma Sports on Telma TV. Among these, there were no items that addressed gender issues, although five news items offered an opportunity for analysis from a gender perspective. 

The analysis of the seven news editions showed that they had been prepared by two female editors (five by one of them and two by the other), who at the same time appeared in the role of newscasters. The ratio of news items prepared by male journalists, as opposed to the number of news items prepared by female journalists, indicates that, out of a total of 94 news items on the current social and economic topics in the country and around the world, 27 were prepared by 11 male journalists, while 46 were prepared by 17 female journalists, with 21 items being read by the female editors who were at the same time the news anchors. As regards the Sports News, two male journalists were identified as the authors, who were at the same time presenters of the news. One of them also appeared as the author of the news item that contained gender elements, but still cannot be characterized as an item explored from a gender aspect.  
The analysis of the presence of male/female interviewees in the news items aired in the central news editions in the period covered by the research produced negative indicators concerning the equal treatment of women and men on the part of the media. The total number of interviewees in the sample analysed was 110, of whom 90 were men and 20 were women. Among the male interviewees were the President of the Republic of Macedonia, political party leaders, university professors, international political representatives, including the US and UK ambassadors to Macedonia, security experts, journalists, the Mayor of Bitola Municipality, the Spokesman of Tetovo Department of Interior, representatives of the Students’ Plenum, the Minister of Interior, directors of various institutions, lawyers, the Supplementary Deputy Minister of Agriculture, a businessman, citizen activists, the winner of the Skopje Marathon in the men’s competition, a handball team coach, and the Governor of the National Bank of the RM. The structure of female interviewees was the following: three representatives of the “Vardar” Women’s Handball Club, two special prosecutors, citizen activists, students, a doctor and director of the Clinic of Pulmology and Allergology, a university professor, an ambassador, the winner of the Skopje Marathon in the women’s competition, a representative of the ethnic Albanians’ Opposition Council and a public procurement councilor. 

Several news editions contained news items that could have been treated from a gender aspect. On 15 April, a news item titled “Elections scheduled on 5 June” reported that the Speaker of Parliament of the Republic of Macedonia had signed the decision to announce early parliamentary elections. In this news piece, the female journalist mentioned that at least 40% of the candidates on the MP candidate lists should be women. Had the item elaborated more extensively on this provision of the Code, and on the need for women’s representation in the legislative body and for their political action, then it would have been categorized as an item that explored the topic from a gender aspect. 
One more news item in this edition of the news, titled “Macedonia marks its third triumph at the Fed Cup” could have been given a gender-related character, especially because the male journalist used gender-correct language and informed about the Macedonian female tennis players Elena Jankulovska and Nora Hristovska, i.e. reported on their sports accomplishments. 

In the newscast aired on 18 April, an item titled “Gjorceska’s best WTA rank in her career so far – the 277th place” was analysed. It was about the success of the Macedonian female tennis player Lina Gjorceska. The news item started with the information about Gjorceska’s achievements and her 277th place in the WTA rankings, to continue by presenting information about the female tennis players at the top of this list, as well as the male tennis players occupying the first four places in the ATP rankings. It is worth noting that the male reporter used a gender-affirmative language. 

On 3 May, a news item titled “Heavy crime charges against the doctors of the Gevgelija hospital” was aired, reporting about a woman who had died at childbirth, during a cesarian section surgery in the Gevgelija hospital, for which charges had been filed against three doctors – two obstetricians and one gynecologist – for heavy crimes against people’s health, whereas the proceedings against the fourth doctor, an anesthesiologist, had been halted because, in the meantime, he had passed away. What attracted attention and required commenting on the item’s contents was that the female journalist did not apply the same discrete approach she manifested in revealing information about the dotors, their names, age and work experience, to the deceased woman. Namely, in her news story, she announced the name of the woman who had died at childbirth, and her age. The question imposes itself why did the female journalist have respect for the integrity and privacy of the doctors, but did not manifest the same degree of respect towards the victim – the woman who had lost her life at childbirth, and towards her family.
Also aired during this period were news items about the Special Public Prosecuton and the Skopje Marathon, which are analysed in more detail further in this Report. 

As regards the language used by the male and female authors of the news items and their interviewees, it was concluded that, in one of the items, the interviewee used an insulting, discriminating language; in four other – a gender-affirmative language was used, while all the remaining items used a gender-blind language. 

In the news editions analysed, the most frequently tackled topics (here excluding sports and events from around the world, about which there was the largest number of items), were the political crisis, the protests, economy and the abolition. Three of the items spoke about the judiciary, as many referred to local governance and the media, two spoke about the Special Public Prosecution, while another two were dedicated to the topic of agriculture and stock breeding.
The analysis of the daily information editions – the News on Telma TV – which were part of the sample used in this research, showed that the editorial board of this media outlet lacked awareness of the manner of analysing the topic (the gender aspect) and of the active use of a gender-affirmative language. 
Three case studies of qualitative comparative indicators
As an addition to the quantitative data obtained from this research into the treatment of gender issues in the newscasts of the media covered by the analysis, a need appeared during the research for a more profound qualitative analysis, with the aim of creating a complete picture of the reporting manner of the media on the topics that are in a certain way related to gender issues. For this purpose, it was decided to single out in a separate section and present comparatively the findings about how the six media outlets were reporting on three separate events during the period under analysis. These three events had to do with gender issues and took place in the days covered by the sample. The news items at issue were dedicated to the Special Public Prosecution (presented separately and in relation to Kosta Krpach’s death). The second event was Easter and the customs and traditions considered as part of this religious holiday, and the third event, which was the only one treated from a gender aspect by some of the media outlets, was the 2016 Skopje Marathon. 
Katica Janeva and the Special Public Prosecution
in the context of the social situation and problems in the RM  
The Special Public Prosecution and Special Public Prosecutor Katica Janeva were the topic tackled in a large number of news items aired by all broadcasting services covered by this research. Hence, it was interesting to analyze this group of news items separately, considering the fact that we have a woman holding an important office and leading a team of (fe)male prosecutors, and an instituton that has been assigned one of the key roles in the current social and political developments in the Republic of Macedonia. This is even more important considering the fact that the sample used in the analysis of gender issues treatment conducted during the previous year, 2015
, included news items that referred to Janeva’s appointment to the special public prosecutor office and the resulting report gave a cross-section of the manner in which media treated and portrayed her before she started her work. The then news and reports (the majority of (fe)male authors of which found it “difficult” to use the female grammatical gender to report about an obviously important office) either presented the basic data about Janeva, who had been unknown to the public before she took office, or spoke about the role of the politicians – party leaders – in selecting her. Unlike in 2015, in 2016 their attitude was rather different. 
Certain media portrayed her as responsible for the crisis situation in the state, the misunderstandings and disputes among the citizens and certain political parties, as well as the main culprit for the death of one Kosta Krpach, in this often identifying the special public prosecutor with the institution of the Special Public Prosecution (SPP). These finds have proof in the separate news items aired by each of the television stations, presented below. 
In the period under analysis, the Sitel TV aired three news items releated to the Special Public Prosecution and Katica Janeva. In all news items on this topic, one could notice attempts at discrediting the SPP and Katica Janeva in different ways. 
The first news item that dwelled on this topic was presented on 23 April, as follows: “VMRO-DPMNE: the SPP is the SDSM’s extended arm”. The item conveyed a stance about the SPP and Katica Janeva’s work. In this case, Katica Janeva was presented as a woman holding a high public office, but the media outlet interpreted her work in a way that the public could obtain an impression that her activities and actions were orchestrated by an opposition party.
The second news item that spoke about the SPP and Katica Janeva referred to the SPP’s influence in the case related to Kosta Krpach and his death. This news item was titled “Oliver Andonov: Kosta Krpach’s death is at SPP’s expense”, and was aired on 28 April. In this piece of news, both the media outlet and the interviewee, who was an academic professor, gave their own conclusions that the SPP and Katica Janeva were directly responsible for the death of the deceased. Janeva, at the helm of the SPP, was portrayed in this item as an indirect perpetrator of an act, because the item presented suppositions that she and the SPP had exerted pressure on Kosta Krpach and were, as a result, guilty for his suicide. Although it did not have any official information from the competent authorities, the media outlet presented a news based on suppositions and on conveying the facts in a way that shed negative light on certain political entities. The outlet’s stance concerning this topic was most visible in the following statement by the female journalist: “Such claims have raised a dilemma among the expert public: Why did the SPP need to conduct a search of a person who had been voluntarily collaborating, and is Kosta Krpach the first victim of the unlawful operations of Janeva’s team?”. 
The third news item on the SPP and Katica Janeva’s work was aired on 3 May, as follows: “The Prosecution seeks from the SPP, Interior Ministry and the Court to hand all information about Kosta Krpach”. Although the item’s title did not contain the media outlet’s supposition regarding the involvement of the female special prosecutor in Kosta Krpach’s death, further through the item’s report one could spot the same suppositions that has been presented in the second item. 
The Kanal 5 TV aired 2 news items related to the Special Public Prosecution and Katica Janeva. In this media outlet, too, in the news items on the above topic, one could notice an attempt at discrediting the SPP and Prosecutor Janeva, in different ways. 
The first news item that dwelled on this topic was aired on 23 April, and was titled “NETPRESS: SDSM orders Katica Janeva’s press conferences”. In the item’s title, the Kanal 5 TV indicated the NETPRESS Internet portal as the source of this news, thus wanting to locate the responsibility for the contents it conveyed with another medium. In the news item it was explained that the SPP’s operations were dictated by the SDSM, claiming that certain people of the SDSM had known which case had been initiated even before the SPP’s press conference took place. Katica Janeva, as the Special Public Prosecutor, was portrayed as a woman holding a high office. On the other hand, through the information conveyed, her work and the work of the SPP were assessed as conditioned by the opposition party. 
The second news item on the SPP and Katica Janeva referred to the SPP’s influence in the case related to the death of Kosta Krpac, and was aired in the news on 28 April. The news item was titled “SPP: Kosta Krpac was a witness in a preliminary investigation”. In this news item, the interviewee was an academic professor, who, just as in the case of Sitel TV, expressed his own supposition that Katica Janeva was directly involved in the death of Kosta Krpach. In this piece, Kanal 5 TV did not comment on the professor’s stance, nor did it dissociate itself from the same. Thus, in this news item information that were suppositions were framed in such a way that they were presented as facts. 

Several of the news items aired in the News on Alfa TV need to receive special attention.  
In the news item titled “Janeva will not get [the] Magyar Telecom, Bribe, Spy and Hope [cases]”, aired in the newscast of 15 April, the way the reporting was done leaves an impression that the Special Public Prosecution was actually Katica Janeva. Namely, the journalist stated in the introduction: “It is not enough for Special Prosecutor Katica Janeva to only state declaratively that the cases named Bribe, Magyar Telecom and Hope are under her competence, but she should also explain that these cases arise from and are related to illegal monitoring of communication. This is what the Public Prosecutors’ Council decided and has informed the Skopje Criminal Court about this, they say. According to their Decision, in order to take over the cases, Janeva should state what she founds her jurisdiction on in all the cases that have been claimed, i.e. to state which talks this arises from, when these talks were held, among whom, and to provide a description of the talks’ contents.” In the continuation, the male journalist states: “Katica Janeva’s Prosecution Office informed today that the Apellate Court had rejected the decision of the Criminal Court on the “Putsch” case as well. The Special Public Prosecution will be able to obtain the evidence and look into it outside the court building”.  
In the context of the work of Special Public Prosecutor Katica Janeva and the work of the Special Public Prosecutor’s Office in general, it is necessary to also mention two news items that were aired in the 28 April edition of the News. One of the news items was titled “Fear or pressure – what broke Kosta Krpach and made him take his own life? SPP produces a statement with many contradictory elements”. The other item was titled “An open dilemma: Is Kpach the first victim of SPP’s unlawful operations?”. Apart from informing about the death of the above-mentioned person, in the first news item the media outlet also embarked upon an analysis of the reasons for his suicide, to then allude in its next item that the incident had taken place as a consequence of the work of the Special Public Prosecution, which was again identified as “Katica Janeva’s Prosecution”. 

A news item in which similar allusions were made was aired on 3 May. Titled “The Public Prosecutor seeks from Janeva, Interior Ministry and the Court to submit all evidence on Krpac,” it reported extensively about the request from the Public Prosecutor’s Office addressed to the Special Public Prosecutor’s Office to submit all evidence related to Kosta Krpach’s case. In it, the female journalist leads the viewer on to think that the person had committed suicide due to being pressured by the Special Public Prosecution.

The three remaining media outlets covered by the analysis also aired items about the Special Public Prosecution and Katica Janeva, but their approach was of different nature and had different intention.  


Telma TV aired several news items about the Special Public Prosecutor’s Office. 

On 23 April, an item titled “VMRO-DPMNE accuses the SPP” was aired, conveying the VMRO-DPMNE’s criticism against the Special Public Prosecution and Katica Janeva. The female journalist communicated a statement by this party, which said the following about Katica Janeva: “She can be expected to act as prosecutional inquisition and become politically engaged in Zaev’s campaign”. In these statements there were evident offensive, objectifying and discriminating messages addressed to the Special Public Prosecutor. The same news item aired the statement by Antonio Milosheski, who said: “We can see that the SPP acts as a political, unprofessional and biased institution that evades the laws and acts along party lines following a previously defined agenda. It is becoming clear that due to a number of political acts, beyond any legal context, the SPP is losing its credibility among the public.”
In its 28 April edition of the News, this same television station aired a news item titled “SPP: Krpach was under pressure,” which, despite its suggestive title, did not point at the Special Public Prosecution as the party responsible, but conveyed the SPP’s statement that Krpach had been the witness in a preliminary investigation run by this prosecution, and that he had been exposed to an extreme pressure. The same news item reported that Kosta Krpach had not been in the position of a suspect, due to which it was unusual that he had been on the list of persons abolished by the President of RM. 
One more news item aired by the Telma TV was about the SPP, however, this time it was not about Janeva, but about female Prosecutor Fatime Fetai. Namely, on 15 April, in an item titled “Taleski: Bitola residents demolished the Municipality building because of SPP”, the media outlet conveyed the statement by Bitola Mayor Vladimir Taleski, which he had made at a press conference, and in which he openly and directly reacted against the accusations against him on the part of the Special Public Prosecution. In this, he manifested an objectifying attitude, also using an insulting, discriminating language towards one of the female special public prosecutors. The news item communicated his message as follows: “When I felt in how many ways she uttered my name, my title as the “father of the consuls’ city, the mayor who has been abolished” – by the way, she has been pardoned, abolished, and so on and so forth, too – I do not know why, but for a moment I thought of the “Witches of Eastwick” and Jack Nicholson. That was my first impression…”. The insulting words addressed to the Special Public Prosecutor also included the claim that she was lying.
The Alsat-M TV had a similar approach to conveying information about the SPP and Kosta Krpach’s death. 

In a news item aired on 28 April, under the title “SPP: Krpach was under pressure; SPP: He was not a suspect; The Court: A suspect”, the Special Public Prosecutor’s Office was identified with the subject, in this case Special Public Prosecutor Katica Janeva, with the male journalist using expressions such as “Katica Janeva’s team” and “that was said by Katica Janeva’s [office].”
The news item aired on 3 May also spoke about Kosta Krpach’s case, presenting information from the Public Prosecutor’s Office and other institutions. It stated that one portion of the public advocated the thesis that Janeva’s team was the one having exerted pressure on Kosta Krpach, as he had been their witness.

A news item also related to the Special Public Prosecutor’s Office was aired on 28 April. It included a segment of the interview with the Head of PACE Delegation, Stefan Schennach, in which he spoke about the political situation in Macedonia, stating that President Ivanov should withdraw the abolition and let the Special Public Prosecution do its job. “We met a very brave woman who is under a lot of pressure and we can only call on all sides in the state to let the woman do her work”, he said.  
Unlike these television services, the MRT1 national television service did not air any news item that linked the Special Public Prosecution to Kosta Krpach’s death. It did air an item in which a VMRO-DPMNE representative uttered direct accusations against the Special Public Prosecution for encouraging SDSM President Zoran Zaev to “organize violent protests”. 
This comparative presentation of the news items about the Special Public Prosecution and Katica Janeva in her capacity as Special Public Prosecutor, depicts media’s differing approach in treating certain topics, in how they present data, and the whether they convey information related to crucial social issues, problems and situations from an objective or subjective perspective. In this, one could notice the difference in the editorial policies with regard to the intention and goal of reporting – an objective presentation or a suggestive and propagandist influence on the perception and understanding of everyday developments on the part of the audience. In any case, unlike the previous year, this time the news items analysed were focused on the SPP’s work (and the reactions to it), and not on the person or the men who had selected/supported her. 
Easter, customs and traditions 
presented by the Macedonian women
Due to the fact that, during the period that was analysed for the purposes of this research, 28 April coincided with the religious holiday of Maundy Thirsday, there were also news items related to this holiday, aimed at informing the (fe)male citizens about it. 

The samples of Telma TV and Alsat-M TV did not contain any contents related to the holiday, whereas the remaining four media outlets aired items that reported on this holiday in a similar way. 

The Alfa TV’s newscast of 28 April included an item titled “According to the centuries-old tradition, the housewifes dyed the first eggs before sunrise”, in which the reporter paid a visit to the home of a woman from Skopje who explained the traditional dyeing of Easter eggs. In her words, or according to tradition as she interpreted it, the first three eggs dyed were dedicated to God, the house and the husband. In her conversation with the female journalist, she put a special accent on the fact that she had been paying special attention to this ‘traditional norm’ since she had become married. Apart from the woman’s explanations about the traditional way to dye eggs, the news item was supplemented by information provided by the female journalist about the church ceremonies and religious rituals related to this holiday.  
The news items of the remaining television stations, such as the MRT1, Sitel TV and Kanal 5 TV, dedicated to Maundy Thursday and the tradition of dyeing eggs, were virtually identical. The news items included women as interviewees, depicted in their traditional role as housewives who spoke in their homes about the tradition and customs related to this holiday. The wife is expected to be the first to wake up and dye the eggs while the other family members are still asleep. It is believed that this custom will bring health and happiness into the home. The news items aired by the Sitel TV and Kanal 5 TV presented women, one each, who explained the ritual of dyeing eggs, while the MRT1 TV presented a group of women gathered in a home, where five of them explained the symbol of the red-dyed egg, why eggs needed to be dyed, what followed after the dyeing of the eggs and the customs related to Easter.  
In the news items dedicated to Easter that were analysed, one could notice the patriarchal position of women in the home and in society, i.e. the traditional portrayal of gender roles. Namely, they accentuated the role of women as housewives and their obligation to dye eggs on the occasion of the holiday. On such occasions, women are perceived only as mothers who give new life, and as wives who should take care of their home and the family. This positioning portrays the real picture of gender equality in the country and women’s role in society. 
On 28 April, one could also spot news items that conveyed the doctors’ recommendations to adhere to the healthy and right eating habits during Easter, addressed to the (fe)male citizens. Similar items were aired by both Kanal 5 TV and Alfa TV. 
Male and female winners of the_
2016 Skopje Marathon_
One of the conclusions of the analysis that imposes itself is that there were topics that could have been analysed from a gender-related aspect, but this was avoided. The most illustrative example was the way of reporting about the 2016 Skopje Marathon and the guerilla action in support of gender equality, w hich was held as part of the Marathon. In this action, a group of people, dressed in pink costumes, with their faces covered so that their sex could not be determined, ran together with all the participants in the Marathon in order to contribute to raising public’s awareness about the need for greater equality between women and men. With the aim of stressing the importance of gender issues and the guerilla action, an integral part of the event was the statement that Ms Luisa Winton, UN Resident Coordinator in Macedonia, made to the media. 
On 8 May, different media outlets reported in different ways about this event, stressing different aspects of the same.  
The only media outlet that aired a special news item about this guerilla action was the MRT1 TV. The item was titled “Support to gender equality”. In it, the female author promoted gender equality stating that a nice action in support of equality between sexes had been held during the Skopje Marathon – “Gender equality between men and women, so that we shall all be treated equally”. The interviewees’s statements contained affirmative speech, such as, for instance, the statement made by the marathon runner who was part of the guerilla-action group: “What does gender equality mean? It means that men and women should have equal access to education, health services and good jobs.” The news piece interviewed women who spoke of whether there was gender equality. At the end of the item, the UN Resident Coordinator in Macedonia, Ms. Luisa Winton’ statement was aired, speaking about the conducted action. 
In the news item that Alsat-M TV dedicated to the Skopje Marathon, no guerilla action was mentioned as having taken place within the frameworks of the Marathon The item informed equally about the accomplishments of the participants in both men and women’s competition. In it, one could notice the use of affirmative speech towards gender equality. Nevertheless, the action aimed at promoting equality between sexes, or the participation of the UN Resident Coordinator in Macedonia, were not considered to have sufficient informative value to find their place in the news. 

Despite the fact that this was a sports event, Telma TV incorporated the related news item within the regular items of its News and not in the separate section, Telma Sports. “Kenya’s domination at the 12th WizAir Skopje Marathon” was the title of the item that assigned equal importance to both the male and female marathon runners, presented the statements of both the male and female winners of the Marathon, used a gender-affirmative language and was the first of all items analysed to use the feminine grammatical gender form of the Macedonan word for ‘winner’ under the interviewee’s name. Nevertheless, the extensive elaboration of the event and the accentuation of its importance did not give it a gender-related character, i.e. the television station did not consider it important to report on the guerilla action as well, even though Luisa Winton was a part of it. 
The Sitel TV presented the Skopje Marathon news at the beginning of its News Journal. The news item, titled “More than 8,000 participants from 46 states ran at this year’s Skopje Marathon”, aired the statements of five women and five men, as well as the Mayor of the City of Skopje. As regards the accomplishments achieved at the marathon, the news item presented the successes of male and female marathon runners equally. However, this item did not mention the guerilla action in support of gender equality or the participation of the UN Resident Coordinator in it either. 

The Kanal 5 TV news item dedicated to this event was titled “Participants at Skopje Marathon break the record”. It presented information about the successes of women and men who participated in the Marathon. Its female author did not mention the guerilla action, but did convey the statement of the UN Resident Coordinator in Macedonia. The media outlet stopped at this, i.e. did not continue to give any additional information about gender equality in the country or any information related to this topic whatsoever. 
Based on the analysis conducted, it could be noted that different media outlets (certainly) had different approaches in their reporting on a particular event. Although this was due to the editorial policies, it should be noted that the majority of editors/media did not perceive the need to report on activities related to the gender equality issue, not even when an unusual intervention into an event that regularly attracts attention was at issue. Not even when it included an appearance by the UN Resident Coordinator in the country, with the aim of accentuating the topic and (probably) ensuring greater media coverage.  

Conclusions
Research into the daily editions of the central newscasts in 2016 gave the following results: 
· Evidently, the topics that can be treated from a gender-related aspect are not recognized as such by the broadcaters or the persons professionally engaged by them; 
· Gender-related issues and problems have a low level of presence in the daily news eidtions; 
· One could notice that, although the gender-related aspect could be inserted in the treatment of certain topics, the editorial team decides not to place the accent on the gender-related issues;

· The participation of male and female journalists and editors in the newscasts’ realization continues not to have any influence on the interviewees included, due to which women are much less present as interviewees compared to men;

· Although there is greater presence of female journalists in the media, no positive trend could be seen in the treatment of gender by the media;

· The number of male interviewees in the news items analysed is drastically larger than the number of female interviewees, which becomes evident from the analysis on a daily basis as well;

· Men who hold high public offices appear in a greater number of various news items aired in the daily newscasts, most often in the role of interviewees, and
· The trend of using the masculine grammatical gender when introducing the professions and offices of women professionally engaged by the media and women who appear as interviewees in the daily information editions of the news, has continued. 

Report on the Analysis of the Manner of Depicting and Portraying Women and Men in Commercials Aired by the National Television Programming Services 

Why is portrayal of women and men analysed? 

In order to obtain a complete picture of media’s attitude towards gender-related topics and issues when analyzing television as an audiovisual medium, analysis of the way in which women and men are portrayed is equally important as is the insight into who speaks, on what topics and how. In this, it is necessary to fathom out not only the ratio of present women and men (in terms of their visibility to the audience), but also the character of their portrayal, the basic physical characteristics, the nature of the social setup, whether the entities are presented as active or passive, whether they are objectified and whether the manner in which they are positioned points to the presence of certain gender stereotypes and discrimination. 

Methodology 
_Sample _

Commercials are a reliable sample for analysis from a gender-related aspect and for determining the way in which women and men are portrayed and treated within society, primarily because they have a tendency – through conveying short and clear messages – to convince (fe)male television viewers to act in a certain way, i.e. buy certain products or services. Such condensed audiovisual pieces strive to communicate their messages in an impressive way, so, as can be expected, they contain the essence of what the consumers (are expected to) consider attractive, interesting, acceptable and useful. 
The research sample consisted of a total of 30 commercials, and was formed through following the programmes of the national television stations that broadcast programme via digitial terrestrial multiplex – MRT1 TV, Alsat-M TV, Alfa TV, Kanal 5 TV, Sitel TV and Telma TV – which were aired during prime times in the period from 15 April until 15 May 2016. A number of advertising spots were analysed with the aim of establishing which of these were aired by the majorty of the above-mentioned media outlets and which had the character of latest production and were aired most frequently, as this would mean that they were being watched by the largest number of (fe)male viewers. The commercials that were included in the analysis were the ones of Honda, Linex Junior, the Euro 2016 Panini Sticker Album, the Persil gel, the Silan softener, the Fructal juices, Orbit,  the Nivea deodorant, Bref Blue Active, Nesquick, Europcar, Merix, the Kinder chocolate, the Dolcela Pudding, the Gjorgjievi dairy products, Schweppes, the VIVA juices, Espumisan, MoneyGram, Ariel, Teta Violeta, Gastro Guard, Telecom, Maestro, Vegeta, Ekstra flour, the Hit 73 Dairy, Amstel, Stobi Flips and the Metropoli icecream. 
_Research instruments and techniques
In the research, the methodological procedure applied was content analysis, so that every advertising spot was analysed individually, as a way to obtain answers to the structured questionnaire prepared for the analysis based on UNESCO’s Gender Sensitive Indicators for Media, which refer to gender portrayal in media content (Group B2: gender portrayal in advertising). 
The analysis obtained answers to several questions: the total number of women and men, girls and boys present in the commercials; the visual presence of women as opposed to that of men – both in the international ads and in regionally/domestically produced ads; the level of representation and the ratio of male and female narrators in the advertising spots; the number of subjects that verbally express themselves in the adverts; who a particular commercial is intended for, what its target group is (is it intended for women, men, the family, or all categories of consumers); the age of women and men, girls and boys included in the commercials; the way of portraying women and men in the advertising spots (as objects, sexual objects, or as persons whose psychophysical integrity is respected); presentation of the gender traits; the speech style (discourse) used in a particular commercial, i.e. if it is gender affirmative, sexist/discriminatory, patriarchal/traditional or the neutral speech prevails. 
Quantitative indicators
The thirty advertisments analysed as part of this research offered certain products or services intended for a certain type of (fe)male consumers. Out of the total number of ads, 19 advertising spots were intended for the international market, while 11 were intended for the regional market and Macedonia. The results obtained yielded the following data: six of those made for the international market and one of those made for the regional/domestic market were intended for women. Two of the ads made for the international market were intended for men, as were two of those made for the regional/domestic market. Children, too, were represented in the advertising spots that were analysed, as follows: four of the ads made for the international market were intended for children, as was one of the ads made for the regional/domestic market. Among the advertising spots intended for all categories of consumers, three were placed on the world market, and two – on the regional/domestic market. As regards the ‘family’ category, there was no ad intended for the world market, while the regional/domestic market had two. Certain ads had the so-called “both men and women” category as their target group, which was represented in four ads intended for the world market and two advertising spots intended for the regional/domestic markets. 
_Total number of women and men in the commercials_

The structure of persons present in the advertising spots was a relevant element in this research, because it provided an opportunity to cross data and draw conclusions about the visual presence of men and women in the ads. In this research, apart from the presence of men and women, also given were data about the visual presence of boys and girls, due to the fact that their significance and influence on the contents of the advertising spots analysed, i.e. on the presentation of the product and/or service on the market, was noticeable. In the thirty advertising spots, a total of 202 subjects were registered (Graph 1); of these, 64 were men, 63 were women, 46 were boys and 29 were girls. Evidently, there was no considearable difference between the number of men and women who were visually present in the ads, however, there was a difference between boys and girls’ visual presence. In the advertising spots intended for the world and the regional/domestic markets, the ratio was the following: there were 35 women in the commercials intended for the world market and 28 in the ads intended for the regional/domestic market, as opposed to 30 men present in the commercials intended for the world market, and 34 in the ads made for the regional/domestic market. The visual presence of boys and girls shown in figures formed the following picture: 12 boys and 5 girls were visually present in the ads intended for the world market, while 34 boys and 24 girls were visually present in the advertising spots intended for the regional/domestic market. 
[image: image2.png]Men
B Women
Boys

= Girls





Graph 1. Representation of women, men, boys and girls as subjects in the advertising spots
It is important to stress that the presence of women and men in the advertising spots is determined by the nature of the product/service that is being advertised, i.e. which group of consumers it is intended for. It is indisputable that women appear in commercials for products that the manufacturer deemd are/would be used by women, whereas the ads for products they assume are/would be used by men, have men as their central characters. Boys and girls appear both in commercials promoting products that may be used exclusively by them, but they also appear in commercials advertising products designed for another category of consumers, with the aim of augmenting, in most of the cases, the patriarchal/traditional depiction of the family concept. Women present in the ads are most often potrayed as housewives, wives and mothers, however, in the commercials subjected to this research analysis, men, too, were often presented as husbands and fathers. Women and men appearing together could be spotted in the Fructal, Merix, Kinder Chocolate, Maestro and Stobi Flips commercials. 
_Age_
[image: image3.png]60

50

40

30

20

10

H Men
B Women
u Boys

= Girls





Graph 2: Proportions of men, women, boys and girls by age
Men between 31 and 45 years of age appeared to be the most represented group in the commercials (52), followed by teenagers, boys in particular – a total of 46. The next most represented group were women aged between 31 and 45 (39), followed by girls – a total of 29. Prevailing in the category aged between 18 and 30 were women, as there were a total of 15 women and 5 men. In the group of persons above 45 years of age, men and women’s presence was nearly equal, i.e. there were a total of 7 men and 9 women (Graph 2).    
	Age
	Men
	Women
	Boys
	Girls

	
	dom./reg.
market
	world
market
	dom./reg. market
	world
market
	dom./reg.
market
	world market
	dom./reg.
market
	world market

	under 18
	
	
	
	
	34
	12
	24
	5

	18-30
	4
	1
	4
	11
	
	
	
	

	31-45
	25
	27
	18
	21
	
	
	
	

	above 45
	5
	2
	6
	3
	
	
	
	

	Totalling by market
	34
	30
	28
	35
	34
	12
	24
	5

	Totalling by gender
	64
	63
	46
	29

	Total
	202


Table 1: 

Detailed data about the ratio of men, women, boys and girls by age and by the market the commercials were intended for
As regards which market the commercials were intended for, the most represented group were the boys in the ads intended for the domestic and regional market, followed by men aged between 31 and 45, in the ads for the international market, and the girls in the ads made for the regional market and for Macedonia (Table 1). 
_The placement of men and women in space_
In order to obtain a complete picture of the way of portraying and depicting women and men in the programming concepts and contents, it is necessary to also look into the way they are positioned/arrayed in space (who is in the forefront, who is in the background, who is at the centre and who stands on the side). 
Out of a total of 63 women who appeared in the advertising spots, 44 occupied the central position in the ad’s space. This feature was more frequent in the ads intended for the world market (29), than in the ads intended for the regional market and Macedonia (15). As regards the total number of men and their placement in space, out of a total of 64 men, 46 were positioned centally in space. This trend was more present with the ads intended for the regional market and Macedonia – 27, than with the ads intended for the international market – 19.  

The placement of persons of different sexes in space reflects the attitude towards genders, particularly in various situations in which products of all kinds are advertised.  
Women were most often placed centrally in space in the commercials advertising household products, food and clothes. More specifically, women were positioned centrally in space in seven ads that were intended for women exclusively, six advertising spots intended for both men and women and five advertising spots that were intended for all categories of consumers. 

Men were placed centrally in space mostly in the commercials that advertised telecommunication products, food, cars and motorbikes. There were five ads intended for men exclusively, four advertising spots intended for both men and women and five advertising spots intended for all categories of consumers.  
A specific trait of the sample used in this year’s research was that children appeared in a large number of commercials. Due to this, it is important to present the placement of boys and girls in the advertising spots as well. The total number of girls shown in the advertising spots was 29. Of these, 25 were positioned centrally in the ads – three in the ads intended for the world market, and 22 in the ads meant for the regional market and Macedonia. The girls were centrally positioned in space in four advertising spots intended for children, four ads intended for all categories and two ads intended for the families.

The total number of boys shown in the advertising spots was 47. Of these, 24 were centrally positioned in space, as follows: eight in ads intended for the world market and 16 in ads intended for the region and for Macedonia. Boys were centrally positioned in space in four commercials intended for children, another four intended for all categories and two intended for the families. 

 The subjects’ voices_
The verbal expression of the subjects present in the commercials is considered to be determining their active or passive status, so that, apart from men and women’s physical presence and age, one of the key parameters subject to measurement is the number of subjects whose voices can be heard in the commercials. The data obtained from the commercials that were analysed did not confirm that the subjects’ verbal expression indicates their active or passive status. Namely, there were ads in which the subjects had an active status despite the fact that their voices could not be heard. As regards the number of subjects whose voices were not heard, the analysis showed that, out of 63 women involved, the voices of 11 could be heard, while, out of a total of 64 men, six expressed themselves verbally. Out of 46 boys, the voices of two acould be heard, while out of 29 girls, two expressed themselves verbally as well. The conclusion is that, in most of the advertisements, the message was conveyed by the (fe)male narrators.
_Narrators_
A relevant segment in any commercial is the voice of the narrator, because it promotes the product or the service. In the sample analysed, there were a total of 21 narrators and 8 advertisments without any presence of voices promoting the ad. There was one ad in which a man and a woman appeared together as narrators. A total of 9 women appeared as narrators, while, as regards which market the ad was intended for, women were more present as narrators in the ads intended for the world market. The voices of men were more present than those of women, i.e. there were a total of 12 male narrators, most frequently in the ads intended for the regional market. 
Out of a total of 30 commercials, seven were intended solely for women. The number of male (2) and female (2) voices presenting the product intended for women was the same, while three spots did not have any narrator whatsoever. 
The voices of the female narrators appeared in commercials that were intended for children and their health, the family, as well as in ads promoting sweets and dairy products. What was interesting was that men appeared as narrators much more often than women in commercials promoting household and cooking products, as well as in the ads intended for the family.  
_Objectifying women and men in the commercials_
The placement of women and men as objects, as sexual objects in particular, is an issue the consideration of which is of special importance in the gender analysis of the advertising spots. The sample of this year’s advertising spots proved to be insufficiently supple for drawing conclusions about this issue, because a total of 4 women and 2 men were objectified in their depiction. In the advertising spots, one could notice a predominantly patriarchal approach to gender equality, but no striking sexism. 

_Attitude towards gender_
As regards whether there was patriarchal/traditional, affirmative/non-traditional, sexist or neutral attitude towards gender in the advertising spots, the following results were obtained: 
· There were 15 commercials with patriarchal or traditional attitude towards gender equality, eight of which were intended for the domestic or the regional market, while seven were made for the international market. 
· Affirmative attitude was present in seven ads, four of which were intended for the international market, while three for the domestic or the regional market. 
· Neutral attitude was present in three commercials intended for the international market. 
· In one ad, also intended for the international maket, there was a stereortyped portrayal. 
· Four adverts intended for the international maket included topics that were related to sexuality.

Based on the results obtained, one could conclude that, in the advertising spots, the patriarchal or traditional attitude towards gender equality was still the most frequently represented. 

Qualitative results

In addition to quantitative representation of the data, figures and facts obtained, it is necessary to give additional qualitative explanations of certain advertising spots with the aim of ensuring objective, trustworthy and comprehensive presentation of the research results. In order to present data more easily, the commercials were categorized based on several predefined criteria, which ensured the possibility and the room for qualitative presentation of the findings.
Sexist or strikingly patriarchal, 

    as opposed to gender-affirmative advertising spots_ 

In order to penetrate into the essence of varying treatment of gender and illustrate more easily the importance of how gender and gender roles are portrayed on television, given below is a more detailed description of several of the analysed commercials representing the two opposite extremes in portraying women and men. On one end, there were the ads displaying extreme gender insensitivity or striking traditional values, whereas, on the other, there were the ads asserting gender equality or promoting non-traditional values.  


Singled out as commercials that manifested gender insensitivity were: LINEX Junior – Mothers Know What Helps; Panini – the sticker album; The Best Persil Gel; Fall in Love with the Feeling Silan Offers; Together We Are Stronger with Fructal Classic; The Gentlest NIVEA Deodorant; Eat, Drink, Chew Orbit; Always Clean and Fresh – BREF BLUE ACTIVE; Nesquick – Mom Knows How Important Breakfast Is... Enrich the Cup of Milk; Kinder Chocolate – the Best Time of Our Lives; Dolcela – Sweet Touch of Fantasy; Gjorgjievi – Cheeses That Know No Bounds; Schweppes – For Women, Not for Girls; VIVA Juices – Natural is Natural; Espumisan – Against Bloatiness!; MoneyGram – Closer to Your Loved Ones;  Maestro – Refined Taste for Superb Pleasure; Vegeta – Cook Freely; Hit 73 Dairy – Nature Spread on Your Table; Teta Violeta (Aunty Violeta) – Fantastic; Amstel – Quality Requires Time, and A World of Tastes – 60 Years of Stobi Flips. 


Among the advertising spots that portrayed women physically in a sensual and sexualized way were the following:  Fall in Love with the Feeling Silan Offers and Schweppes – For Women, Not for Girls.

The woman depicted in the Silan commercial was placed centrally and barely dressed. This ad put a special accent on the physical looks and the body of the woman, which was sexualized as an allusion to the message about the sensuality of the product being sold.  

The Schweppes ad showed a female and a male bodies, both sexualized. The accompanying text in the ad stated: Girls wear ribbons. Women play with them. For women, not for girls” [translator’s note: one of the ads of Schweppes’ “Separating Women from Girls” campaign]. In this way, the advert alluded to women’s sexuality and to their age, with which, according to the author, women gain greater sexual power. This ad depicted gender roles non-traditionally, because, in it, the woman did not play a passive role – on the contrary, she played the role of a women aware of her sexuality and independence in choosing her sexual partner. This advert sent out a subversive message about gender roles, stressing the importance of a woman’s independence, as well as awareness of her own sexuality and needs. 

 An advert depicting patriarchal attitude was the Vegeta ad, with its slogan Cook freely. It showed four men, each doing his part in preparing a barbeque. However, although these men were cooking, they were portrayed as agressive and rude. The narrator’s speech also conveyed a patriarchal message: “Show your barbeque who the boss is”. 

The advert left the impression, both visually and verbally, that men needed an alibi to do a ‘female’ chore – cooking – even though the preparation of barbeque meat is something that is often considered as men’s department in cookery. Moreover, the narrator’s message plays with the ambiguity of the word ‘boss’ in the Macedonian language [translator’s note: Macedonians have one and the same word denoting both ‘boss’ and ‘chef’ – ‘шеф’ [shef] – which can, therefore, be used as a pun in this case), referring to the top position in a restaurant’s kitchen, but at the same time conveying a sexist message that the man is the “boss”, and accentuating men’s domination. This advert assigns importance to the physical looks of men, as a way to emphasize masculinity and strength. 
One more commercial where traditional roles prevailed was the ad promoting the Gjorgjievi dairy products, and its slogan “Cheeses That Know No Bounds”. The ad depicted three women from different countries – France, Italy and Macedonia. Each was shown preparing the most famous dish of the country she represented, to be pushed aside rudely by the next woman so the latter could prepare her dish. This created the picture of a contest going on among them about who was a better cook. The three women in this advert were portrayed as housewives, manifesting a certain amount of aggressiveness in their fight over the title of ‘the best female cook’.

The Stobi Flips ad, with its slogan “A World of Tastes”, depicted an idyllic family atmosphere, followed through time, since years ago, including the Stobi Flips products. Although this commercial was pleasant to watch precisely because of the nice family atmosphere, the traditional roles in it prevailed, portraying the woman, above all, as a housewife, then as a mother, wife and grandmother, while the man was shown as a father, husband and grandfather. There was one more segment in this ad that referred to the traditional division of the roles – at one point it showed two kids cooking together with their mother, as the narrator stated: “We remember the moments spent with mom in the kitchen.”
The BREF BLUE ACTIVE – Always Clean and Fresh commercial was also interesting to analyse from a gender aspect, as it intertwined and mixed the gender roles. For a few moments, the man took over the traditional role of the woman in the house, but the rest of the ad presented the woman in her traditionally-set role as a housewife advising the man on how to clean efficiently. Namely, at the beginning, the man was shown cleaning the toilet bowl in the bathroom. Such portrayal of men in adverts is rare, because, nearly always, it is the woman who is shown doing these chores around the house. The man was cleaning when the woman showed up in the bathroom and gave him instructions and advice on how to clean more efficiently, stressing the high quality of the product. In this way, the woman was again portrayed as the expert in doing domestic chores, responsible for the hygiene in the home, which is considered to be her obligation, and as a result of which she gave the man advice on cleaning. 
Possibly the best symbolic portrayal of intertwined and mixed traditional roles was the one given in the Teta Violeta (Aunty Violeta) commercial advertising a fabric softener. It showed a man in the bathroom, sprucing up in front of the mirror. When a woman entered and asked him what he was doing, he said he was grooming himself and putting on fabric softener as perfume. In the conversation, he told the woman: “The softener contains all the best French perfumes. A real woman would certainly recognize it.” This advert presented the gentle and caring side of men, who care about how they look and smell. Traditionally, commercials most often depict women in this way. On the other hand, in the conversation in this ad the man set the parameters of the ‘real woman’, thus maintaining the patriarchal attitude towards gender equality. Moreover, he sent the message about the ‘real woman’ to a woman from the same household, who was obviously the one taking care of the home – including the choice of the softener – and whose role in the household was not hinted in any way, however, she was the same age as the man so she might have even been his partner. Hence, the male character in this commercial actually insulted the woman at a certain level.

The second group of advertising spots included adverts with affirmative contents, i.e. the gender-affirmative advertising spots. Such were HONDA – The power of Dreams; Europcar - Moving Your Way; Merix – Washes a Lot, Costs a Little; Ariel – Spottless Stain Remover with Just One Wash; MAGENTA ONE – For #1 Dads and Zhito Luks – For Creating Masterpieces in Your Kitchen. 

A particularly interesting advert – which was gender-affirmative – was MAGENTA ONE – For #1 Dads. This advert was dedicated to men in their role as fathers. It showed several fathers with their kids. It depicted a dad fixing his vehicle, while his daughter was repairing her bicyle; a father teaching his daughter some maths, a father teaching his son various sports, a father taking his kid to a concert, etc. All gender roles – both those of the fathers and those of the children – were presented non-traditionally. Owing to this fact, the advert had an affirmative attitude towards gender equality. In the advertising spots, men are rarely depicted at home or with their families, and even more rarely in their role as fathers and husbands taking care of the house, who consider their involvement in the home as something natural. But, the creaters of this commercial (quite correctly) did not see a need to add a tone of excuse or comicality to the manliness portrayed like this.
An ad that also manifested an affitmative attitude towards gender equality was the Merix – Washes a Lot, Costs a Little commerical. It depicted a large number of subjects – men, women and children – on the streets of a little town. The ad showed both women and men caring for the cleanliness of the clothes, and washing their clothes with the washing powder that was being advertied in the ad. Traditionally and most frequently, it is women whom adverts show as the ones taking care of the clothes and their whiteness. Precisely due to this, this commercial, in which both men and women are equally serously involved in this household activity, was taken as an example of an ad with affirmative attitude towards gender equality. An exitence of a greater number of such commercials would manifest a different attitude towards the household chores, which are most often presented as typically women’s tasks, and would show the need to redefine household chores as common tasks in the house, as well as to change the division of labour between genders. 
Conclusions
· The equal presence of women and men in their capacity as central characters was typical of the 2016 advertising sports analysed, as was the noticeable presence of girls and boys in them. In three of the commercials, girls and boys were independent bearers of the content, while in the other ads in which they were present, their goal was to augment the family atmosphere and/or suggest a family, traditional atmosphere;
· Women occupied the key place in the commercials promoting products intended for women exclusively, as well as in the ads promoting products used by the remaining categories of consumers; 
· Regardless of whether they played the key or supporting roles as subjects in the commercials, in most of the cases women were held the traditional roles and values. There were a number of examples where women appeared as housewives, wives and mothers; in some ads they had neutral roles; in others they were shown as decoration; ads were spotted where they attracted attention with their physical looks and acted as femmes fatales (the SCHWEPPES and SILAN SOFTENER commercials). In certain cases, they were spotted in a workplace ambience, manifesting striking devotion to their physical appearance (the NIVEA DEODORANT ad), while in two of the analysed ads, women played an affirmative role (the HONDA – THE POWER OF DREAMS and EUROPCAR – MOVING YOUR WAY ads);
· Noticeably, even when women, even had neutral roles in the advertising spots, the content, narrative and story of the same happened to have an affirmative attitude towards gender equality;
· The most represented age group in these commercials were women aged between 31 and 45, followed by those aged between 18 and 30. In the ads analysed, men, just like women, were most often between 31 and 45 years of age, followed by those in the category above 46 years of age. This indicates that the category of (fe)male citizens aged between 31 and 45 is the one supposed to potentially include the greatest consumers of the products/services advertised;
· Traditional portrayal of gender roles was the most frequent in ads advertising food products, home cleaning products and in the commercials aimed at children.  [image: image4.png]



SKOPJE,


DECEMBER, 2016





Gender in Television Programmes:





Research Reports on the Treatment of Gender Issues 


and the Portrayal of Women and Men 


in Broadcasters’ Programmes in 


2016








� A section of this Report titled “Three Case Studies of Qualitative Comparative Indicators”, presents in more detail the news items referring to the Special Public Prosecution, Easter and the 2016 Skopje Marathon, which were aired by all TV stations covered by the analysis. In the individual findings, these are only mentioned, where necessary.


� Ms Suzana Tuneva Paunovska, Secretary of the Red Cross Organization of the City of Skopje.


� Available at � HYPERLINK "http://www.avmu.mk/images/Rodot_vo_teleiviziskite_programi_vo_2015_godina.pdf" �http://www.avmu.mk/images/Rodot_vo_teleiviziskite_programi_vo_2015_godina.pdf� 





1

_1551619959.xls
Chart1

		Соговорнички

		Соговорници



Sales

Female interviewees - 202

Male interviewees - 621

202

621



Sheet1

				Sales

		Соговорнички		202

		Соговорници		621

				To resize chart data range, drag lower right corner of range.






