

[image: ][image: C:\Documents and Settings\a.ademi\Desktop\BROSHURA\kush_jemi_ne_1.jpg][image: header_logo]NEWSLETTER


 (
Data on the radio stations’ reach
 
and TV stations’ share in the total viewership in 2020 Q2
A
 survey was conducted 
f
or the Agency
’s
 needs 
regarding
 
the 
radio stations
’
 
reach 
and the 
television stations
’
 
share in the total viewership
 during 
the second quarter of 2020. According to the data 
collected throughout the survey
, the average week
ly reach of the radio stations 
wa
s 35.8%, 
with 
Antenna 5 
R
adio 
being the 
most listened to
 radio
. The average weekly reach of the television
 station
s 
wa
s 92.2%, 
where 
 
Sitel TV 
was 
the most watched television 
station 
according to the respondents
.
 The 
news 
were the 
most frequently watched 
television 
content.
 
The report with the data on the radio stations
’
 
reach 
and
 television stations’
 share in the total viewership of the TV stations
 in
 the second quarter of 2020 is available at 
www.avmu.mk
 
.
) (
2020 Early Parliamentary Elections
In the course of
 
July
 2020
, the Agency carried out a number of activities related to 
m
onitoring
 of
 the media coverage 
of the 
Early Parliamentary Elections.
On 
2 
July 2
020
, the Agency responded to a 
c
omplaint 
by 
the Democratic Union for Integration 
(
DUI
),
 in which 
the latter had
 reacted to the organization of debate 
shows aired by the media outlets
. The data
 collected through monitoring of
 
the
 
electoral
 presentation 
by the 
media 
w
ere looked into
 immedi
ately
, 
after whic
h it was pointed out that 
certain 
broadcasters should make additional efforts and invite all entities with the same number of lists 
in order 
to ensure balance in the debates until the end of the campaign. 
An appeal was sent out to t
he participants in the election campaign 
to take part 
in the special informati
on
 shows because the
se we
re one of the ways 
t
o
 inform t
he citizens 
directly 
about their election p
latform
s
, so that they could 
compare
 what was being
 offer
ed
.
On 
6 
July 
2020,
 the Agency reminded the media of the rules that apply 
to
 publishing results of 
the 
public opinion polls 
on
 the Early Parliamentary Elections, a
nd
 that the 
poll 
results 
may
 be published no later than five days before the date
 of
 the elections, i
.
e
.
 no later than 
24:00
 hrs on 
9 
July 2020
. 
The 
A
gency informed the media on 
11 
July that
, starting
 from 
13 
July until 
15 
July
 2020, 
21:00 
hrs
, the election silence 
rules 
would
 
apply
,
 and reminded them of all 
the 
obligations that 
had to be met
 during that period. 
While 
inspecti
ng 
the manner 
in which
 the radio
 and television
 station
s 
had been report
ing
 
during the election silence, the Agency concluded that Telma
 
TV
, Alsat-M TV and 
the 
Macedonian Radio
’s 
First Program
me
 
–
 M
RA
1, 
had 
violated 
the silence
 by 
having 
publish
ed
 audiovisual materials 
involving a public office
 holder
. Misdemeanor proceedings 
were
 initiated against the
se
 three broadcasters.
The 
R
eport on the monitoring of the media coverage
 of 
the 
e
arly 
p
arliamentary 
e
lections was published on 
23 
July 2
020
. The monitoring 
had 
covered the five radio and TV services provided by the Public 
Broadcaster,
 and 
the 
nine commercial national television
 station
s. Other program
me
 services were 
looked into upon receipt of
 complaints. 
S
ubject
 to monitoring
 w
ere
 the
ir
 
entire 24-hour program
mes
, 
where 
all broadcast forms of elect
oral
 media
 presentation they contained
 were analyzed and coded
. T
he analysis of 
the 
daily news program
me
s was conducted on the 
main
 news edition
s
. The monitoring showed that four program
me
 services of the Public 
Broadcasting 
Service
 had
 
ensured 
balance in the news 
in general, by meeting
 the d
ual
 formula for di
stributing
 the news air
time, although 
they needed to
 set aside 
some
 more
 time
 for the daily news in order to fulfill 
their role
 as a Public Service 
–
 to convey
 r
elevant information on the development
s related to 
the Covid-19 
outbreak
 in all parts of the country. On the other hand, the analysis showed that none of the commercial television
 station
s 
had 
managed to fully implement the principle of reporting in proportion to the number of 
verified
 candidate lists 
or 
the intensity of the campaign. 
In their
 reporting during the election campaign, Alsat-M TV and Shenja TV 
were found to have failed to 
provide balanced coverage of the election process in the
ir
 daily news releases and in the
ir
 special news program
me
s in accordance with the principle of proportionality according to the number of 
verified 
lists of 
MP
 
candidates. Misdemeanor proceedings 
were 
init
iated 
against
 both broadcasters.
A
t its 
30
th
 session held 
on 
30 
July 
2020
,
 the Agency Council adopted the Report on Paid Political Advertising 
in the
 Broadcasters
’
 Program
me
s
 d
uring the Election Campaign for the Early Parliamentary Elections. The data 
contained 
in the Report 
had been
 obtained through monitoring of the paid political advertising 
aired by 
69 broadcasters, which 
had enrolled in
 the SEC
’s
 Register and concluded 
contracts
 with the participants in the election campaign, of which 38
 were
 television
 station
s
,
 and 31
 were
 radio
 
s
tations
. Additionally, all data 
we
re checked through the procedure of 
verifying
 the reports 
on the 
 realized 
broadcasters
’ 
services.
All materials related to the Early Parliamentary Elections are available on the website www.avmu.mk.
) (
July
 
20
20
                                                                                                                                                 
                                             
  
No
.
7
)
 (
Two publications and one Recommendation translated into Macedonian
At the 
Agency
’s
 
request within the 
frameworks of the J
UFREX project, the Council of Europe
’s
 publications 
titled 
"Alg
orithms and Human Rights" and "
D
isinformation and Election Campaigns" were translated into Macedonian. The publication
 on
 "Algorithms and Human Rights" aims to present some of the issues 
of 
ut
most current importan
ce
 
for the Council of Europe
 from the 
aspect 
of human rights
, as well as to 
look into
 
the 
possible regulatory alternatives that 
the 
Member States may consider in order to 
bring
 the negative effects 
to a
 minimum or to support 
the 
good practices. The publication
 on
 "
D
isinformation and 
E
lection 
C
ampaigns" contains an overview of the situation 
concerning d
isinformation from 
the
 technical and political point
s
 of view, recommendations and measures to deal with the
 same
.
Recommendation CM
/
Rec (2007)15 
by
 the
 Committee of Ministers to the 
M
ember 
S
tates on the measures 
concerning
 media coverage of election campaigns 
w
as translated into Macedonian within the 
frameworks of the J
UFREX
 project
. The purpose of the 
R
ecommendation is to ensure fair, balanced and 
unbiased
 reporting on 
the 
election campaigns, without discriminating 
against 
or supporting any particular political campaign or candidate.
Both publications and the Recommendation are available at 
www.avmu.mk
 
.
) (
Press Releases
O
n 
31 
July 
2020, t
he 
A
gency 
s
tated its c
oncern
 about the stat
us 
of 
the 
freedom of information, due to the decision 
by
 the 
Primary
 Public Prosecutor's Office to file charges against the journalist and editor-in-chief of the 
“
L
ea
der
 (
Lider
)
”
 portal, Ljupco Zlatev, for 
having 
publish
ed
 internal documents 
owned by 
the 
Security 
and 
Counterintelligence 
Administration
. 
The agency urged 
the 
journalists to respect 
the 
professional and ethical journalistic s
tandards, to report objectively
 and without bias
, and 
appealed to the 
institutions to bear in mind that 
initiating charges against
 journalists 
for
 publishing information negatively affects 
the 
freedom
 of the media
 and
 the
 efforts to protect public interest.
On 
24 
July 2
020
, the attack on the journalist Ljupcho Zlatev was 
most 
strongly condemned and 
a reminder was sent out 
th
at
 
attacks on journalists pose a threat to freedom of the media and the freedom of information, 
while
 any 
form
 of pressure leads to
 
regression in
 the democratic process
es
. The 
A
gency also condemned the threats made through 
the social network "Facebook" 
against
 the 
“
Free Press
 (
Sloboden
 
Pecat
)”
 
journalist
 Miroslava Burns, and reminded that such 
incidents we
re absolutely unacceptable.
O
n 
28
 
July 
2020, 
in a 
press release, t
he Agency Council 
categorically rejected the allegations 
by
 the Association of Journalists of Macedonia that
,
 
at the session held on 15
 
July, 
the Agency
 
D
irector 
had 
tried to influence the members of the Council to 
reach
 a decision to the detriment of Alsat-M and Telma TV
s
. The Council pointed out that the address of the Director of the Agency regarding Telma TV
’s
 violation
 
of the election silence
,
 in which he presented the information
 
received
, could not be interpreted as an attempt 
at exerting
 influence. On the contrary, the members of the Council should be 
acquainted with 
everything that is happening in the media sphere, especially when it comes to serious issues such as putting pressure on the media.
Bearin
g in mind the need to present all the facts, and not only the position of Telma TV 
concerning 
the Agency's appeal against the verdict 
on the
 violation of the election silence
, presented in
 its 
reaction 
aired on
 the news o
f
 this television
 station
, 
on 
22 
July 2
0
2
0 
the Agency informed the public
 that
,
 
d
uring election process
es
, 
its
 
primary
 competence 
was to
 consistent
ly
 
implemen
t 
the Electoral Code in the 
sphere
 of 
electoral 
presentation
 by the media
, which means that 
it regularly monitors 
the media coverage and
,
 if violations are found, misdemeanor
 proceedings are initiated. The 
Agency’s 
respons
e
 to the information 
aired 
in the 
Telma TV 
news is published on www.avmu.mk.
O
n 17 July 
2020, t
he 
A
gency s
tated
 that it was unpleasantly surpr
ised by the Facebook status of 
Minister of Information Society and Administration Damjan Manchevski, which 
claimed that the A
gency was politicized because it
 had
 filed misdemeanor proceedings against Telma and Alsat-M 
TVs 
for 
having 
violat
ed
 the election silence. The Agency called on the Minister to read the Electoral Code before publicly presenting or sharing opinions, as well as
 the 
previous OSCE/ODIHR reports, which 
had 
regularly 
positively 
assess
ed
 the Agency
’s work, and 
the Statement of Preliminary Findings and Conclusions 
by
 the
 OSCE’s
 Special Election Assessment Mission
, which 
had a
lso noted violations of the election silence o
n
 the part o
f the traditional media.
In 
tun
e with the efforts for transparency and accountability and 
abiding by
 the established practice 
to
 publish
 
the expenses
 made by its D
irector Zoran Trajc
h
evski every six months, the Agency informed the public that
,
 in the period from 
1 
January to
 30
 
June 2020, 
D
irector Trajc
h
evski
 had
, in
 the line of his duties,
 made expenses in the total amount of 
MKD 
133,874.00
,as follows:
 MKD 
46,824.00 
for trips abroa
d
, of which 
MKD 
19,155.00 
for plane tickets 
and 
MKD 
27,669.00 
for hotel accommodation
; costs for representation in the country (catering services) 
to the amount of MKD
 70,145.00
, and MKD
 16,905.00 
for the 
official mobile phone 
bills
.
)

 (
Supervisions over Broadcasters, OPECN, providers of on-demand audiovisual media services and print media publishers
Broadca
s
ters
Th
e Agency performed regular administrative supervision over all 116 broadcasters that broadcast television and radio program
me
 
regarding their obligation 
to publish
,
 
for the second time this year
, 
within
 their own program
mes
,
 
data on the
ir
 ownership structure, editor
s
 and sources of funding in the previous year 
no later than 
30 
June, in 
the prime time
, and 
to send footage
 of the announcement
s
 to the Agency within 15 days from the day of the announcement
. 
No violations were found during the supervision.
Regular programm
e
 and administrative 
supervision over the
 
media outlets’ 
compliance with 
a number of
 obligations 
–
 
the 
rules for broadcasting audiovisual commercial communications, use of value-added telephone services and telephone voting, rules for broadcasting games of chance, obligations 
concerning the provision of 
quizzes or other forms of 
award giving 
programmes
, protection of minors, publication of 
Impressums
 and information that should be made available to the users a
s well as 
the broadcaster
s’
 
identification
 signs – 
w
ere conducted over 
Alfa TV, Kanal 5
 TV
, Sitel
 TV
, Alsat-M 
TV 
and Telma
 TV
. 
T
he supervision 
found 
no violations
. Regular program
me supervision
 of the obligation 
to ensure 
th
at 
at 
least 51% of the total
 of
 program
me
s 
broadcast
ed
 
during the year be European audiovisual works
,
 and to allocate at least 10% 
of 
their own budget 
for European works by independent producers, half of which 
should
 be produced in the last five years, was performed o
ver
 Klan Macedonia
 TV
. No violation was 
detected
 during the supervision.
After having
 receiv
ed
 a complaint from a 
physical
 person, an 
ad hoc
 program
me
 supervision was performed on Telma TV for 
its
 observance of the obligation
 to ensure 
protection of the 
juvenile
 audience. The su
pervision
 dete
cted
 that the feature film "Three Days in September" aired on July 15 was incorrectly label
l
ed as a second
-
category (8+) 
program
me 
and aired 
during
 an inappropriate time of the day, i
.
e
.
 before 20:00
 
hrs
, 
due to w
hich a misdemeanor 
procedure 
was initiated.
 C
ontrol 
program
me
 supervision was performed o
ver
 Sitel TV, in order to determine whether the broadcaster 
had 
acted upon the Decision 
to issue it a Public Warning Measure due to
 non-compliance with the obligation
 to 
protect
 
juvenile
 audience. The supervision showed that the 
broadcaster had acted upon the 
decision 
on 
imposing a public 
warning measure in full.
Operators of public electronic communication networks
As regards
 the obligations related to the registration of program
me
 services 
with
 the Agency and
 providing
 subtitl
es for
 the program
me
s retransmitted by the operators, regular program
me
 supervision was 
conduct
ed 
over 
th
e operators Kabel-L-Net, Infel-
K
TV, Inel Internatio
nal, Kabel-Net, KDS-Kabel Net, 
K
ombo 2
003, Globalsat and Skupi 
K
able. 
The supervisions found no 
violations. Control 
supervision  was conducted over
 the operators Dr
i
m Sat IPTV and Pet Net, in order to 
establish
 whether the
 latter
 
had 
acted 
up
on the 
Decisions
 on issuing public warnings and on discontinuing the
 retransmission of program
me
 services 
that 
had not been 
registered 
with 
the Agency. The supervision showed that the 
operators had acted upon the 
deci
sions for imposing public 
warnings in full
.
Provider of 
on-demand 
audiovisual media services
Th
e Agency performed regular program
me
 supervision over the provider
 of on-demand AVMS, 
A1 Macedonia, 
regarding its
 obligations 
that tackle its transmission of 
cinematographic works, the rules for 
minors
’
 
protection and 
the 
promotion of production 
of 
and access to European audiovisual works. No violations were found 
in the course of
 the supervision.
Print media
An 
ad hoc
 administrative supervision was carried out o
ver
 K
li
k
er Marketing from Skopje, 
the 
publisher of the "InStore" 
magazine
,
 
to 
establish
 whether it 
had 
published data on the name and address of the
 print media outlet’s 
headquarters and editorial office, 
its
 responsible person, the editors, the printing house, date
 o
f printing or reprinting
,
 and the 
circulation
. The supervision showed that this legal obligation ha
d
 been fulfilled.
Public 
warning against a
 broadcaster
At 
its 26
th
 
session held on 
10
 
July 2020, the Agency 
Council 
adopted a decision to impose a public 
warning 
measure 
against
 Alfa TV, for
 having 
 broadcast
ed 
a program
me
 originally in 
the 
Serbian
 language
, without 
having 
provid
ed
 translation into Macedonian
.
)





















[image: C:\Users\Bojan\Desktop\slika 1.PNG]                           
image1.png
. Maregonna 6. 3, 1000 Corje
en. (02) 103400 e 023103401
enour: LT 06 crpania: sy





image2.png




image3.jpeg




image4.png
® , ATEHLMJA 3A AYAUO U
AYANOBU3YEAHU MEAUYMCKH YCAYTH




