

[image: header_logo][image: ][image: C:\Documents and Settings\a.ademi\Desktop\BROSHURA\kush_jemi_ne_1.jpg]NEWSLETTER



Supervisions over broadcasters, operators of PECNs and print media publishers

Broadcasters

The Agency carried out two regular administrative supervisions over 89 broadcasters that air TV or radio programmes. One supervision covered the obligation to submit, by March 31 at the latest, data on the ownership structure, the editor/s responsible, the sources of financing in the previous year, and the total revenues and expenditures realized in the previous year from providing the business activity, using the special form prescribed by the Agency. The second supervision was about the adherence to the obligation to air data on the ownership structure, editor/s responsible and the sources of financing in the previous year, during prime time, by March 31 at the latest, and to submit footages of the announcement to the Agency within 15 days from the day of publication. The supervisions concluded that all 89 broadcasters had fulfilled their legal obligations.

As regards the obligations concerning use of languages in their programmes; broadcasting of at least 12 hours of television programme daily and broadcasting of at least 30% of originally created programmes as Macedonian audio or audiovisual works; compliance with the rules for broadcasting audiovisual commercial communications; protection of minors from programmes that may harm their physical, mental or moral development; protection of minors’ personal data; provision of quizzes or other forms of prize-winning participation; use of value-added telephone services and telephone voting, and broadcasting games of chance, regular programme supervision was carried out over TV Sitel, TV Alsat-M, TV Alfa, TV Kanal 5 and TV Telma. The supervision found no violations of the provisions of the Law on Audio and Audiovisual Media Services.

Regular administrative supervision was also carried out over the same televisions regarding fulfillment of the obligations to publish Impressums, information that should be made available to the users and the obligation to publish the identification sign of the broadcaster. The supervision found no violations of the administrative obligations under the Law on Media and the Law on Audio and Audiovisual Media Services.

After the deadline for legal compliance with the public warning measures passed, control programme supervisions were carried out over Nasha TV, TV Kompani 21-M, TV Due, TV News and Macedonian Radio Television – Third Programming Service (MRT 3). The supervisions found that TV Due had again failed to comply with the obligations regarding minors’ protection. Namely, in its programme broadcasted on March 25, it had used an incorrect minors’ protection warning signal before the broadcasts of several programmes of category one, two, three and four, due to which the Agency initiated a misdemeanour procedure.
Several ad hoc supervisions were also carried out upon complaint and in the line of the Agency’s duty. Following a complaint received from a citizen, an ad hoc programme supervision was carried out over the edition of the current affairs and news programme titled "Samo vistina" (“Only the Truth”), premiered in the programme of TV Kanal 5  aired on March 19. The supervision covered the principles for carrying out the business activity and the specific prohibition against inciting or spreading discrimination, intolerance or hatred based on prohibited discriminatory grounds. The supervision found no violations of the legal provisions.
Ad hoc supervisions were carried out as part of the Agency’s duty against TV Telma, TV Due and TV Klan Macedonia. The supervision over TV Telma, which concerned the fulfillment of the obligation to meet the staffing requirements set out in the Rulebook on Minimum Technical, Spatial, Financial and Staffing Requirements for Obtaining a Radio or Television Broadcasting License, showed that the editor-in-chief of TV Telma was employed by the broadcaster as a regular and full-time employee. The ad hoc administrative supervision over the work of TV Due showed that this media outlet had failed to publish Impressums in several of the programmes it had aired, due to which it was issued a public warning measure.
The ad hoc supervision over the work of TV Klan Macedonia regarding fulfillment of the minimum staffing requirements set out in the Rulebook on Minimum Technical, Spatial, Financial and Staffing Requirements for Obtaining a Radio or Television Broadcasting License showed that this broadcaster did not meet the minimum staffing requirements set out in this Rulebook, which is why a procedure was initiated for revoking its TV broadcasting license. After the expiry of the deadline for legal compliance, control administrative supervision was carried out over TV Klan Macedonia, which showed that it still had not met the minimum staffing requirements set out in the Rulebook, and so its TV broadcasting license was revoked.



April 2025                                                                                                                                                                                             No.4

    
Operators of public electronic communication networks

The Agency carried out regular programme supervisions over the A1 Macedonia and Telekabel operators regarding their mandatory obligation to provide, as part of their respective programme packages and free of charge, the programme services of the Public Broadcasting Service, as well as the obligations to register their programming services with the Agency and provide subtitles of the programmes that they retransmit. No violations were found during the supervisions.

Control programme supervisions were carried out over the Multimedia Network L operator to determine whether the operator had acted upon the public warning measures  issued due to violation of various legal obligations while retransmitting its programming services. The supervisions showed that this operator had fully acted upon the decisions to impose public warning measures against it.


Print media publishers

The Agency conducted regular administrative supervision over 19 print media publishers in order to verify if they had published data on their ownership structure, name and seat of their legal entities or the name and place of residence of the natural persons who are owners of shares or stakes of the media publisher, along with data on the percentage of shares or stakes acquired and the date of acquisition, in at least one daily newspaper, once a year, no later than March 31 of the current year. They were also obliged to submit excerpts of their announcements in newspapers to the Agency within 15 days from the date of publication. The supervision showed that the print media publishers had met their legal obligations.


Public warning measures imposed
At its 18th Session held on April 24, based on findings from a regular programme supervision, the Agency Council imposed a public warning measure against TV 24 Vesti due to failure to comply with the product placement requirements in audiovisual programmes and the rules for labelling programmes containing product placement.

At its 16th Session held on April 10, based on reports from the regular and control administrative and programme supervisions, the Agency Council imposed 11 public warning measures against TV Klan Macedonia, TV Kompani 21-M, TV Shenja and Nasha TV. TV Kompani 21-M was issued four public warning measures due to failure to publish Impressums in two shows; failure to meet the obligations related to prize-winning games and the use of value-added telephone services; due to covert audiovisual commercial communications in a current-affairs talk show and due to broadcasting pop-up advertisements on a split screen without maintaining the prescribed period of at least 15 minutes in between.

Four public warnings were also issued against TV Klan Macedonia due to failure to publish an Impressum in its educational and current affairs programmes; broadcasting a third-category programme at an inappropriate time; failing to publish information that should be made available to the users and due to failing to fulfill the obligation to broadcast a minimum of 30% of programme that constitutes Macedonian audiovisual works.

[bookmark: _GoBack]Two public warnings were issued against TV Shenja due to failure to publish an Impressum in a documentary programme and due to having failed to fulfill the obligation to broadcast a minimum of 30% of Macedonian audiovisual works. A public warning measure was imposed against Nasha TV due to violation of the the provisions concerning the duration of the interval between pop-up advertisements on a split screen in three programmes.
























[image: C:\Users\i.stojanovska\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Capture.png]

image1.jpg
AGENCY FOR AUDIO AND AUDIOVISUAL MEDIA SERVICES
OF THE REPUBLIC OF NORTH MACEDONIA
ul. Makedonija br. 38, 1000 Skopje
tel (02) 3103400, fax: (02) 3103401
e-mail: contact@avmu.mk , website: www.avmu.mk

INTERCERT|

ystem certfication

Q02812018





image3.jpeg
® AGENCY FOR AUDIO AND
AUDIOVISUAL MEDIA SERVICES




image4.png




image5.jpeg




image2.jpeg




